young woman receiving hair care procedure in spa salon. Beauty treatment. Spa salon

Czy źle jest spać z mokrymi włosami? Eksperci dzielą się swoimi radami dotyczącymi pielęgnacji i stylizacji włosów.

Jest jeden duży minus wieczornych kąpieli, szczególnie, jeśli masz dłuższe włosy, które potrzebują trochę czasu, aby wyschnąć i często narzekać na chodzenie do łóżka z mokrymi włosami. To nawyk zrodzony z konieczności: Niektórzy z nas po prostu nie mogą czekać na czas między nocnym myciem a snem i dlatego muszą spać z wilgotnymi włosami. Problem ten dotyczy zwłaszcza tych, którzy suszą włosy naturalnie i nie przepadają za suszarką. A mimo to, tak wiele z nas nadal czuje się nieco winna temu nawykowi pielęgnacji włosów.

Wystarczy wspomnieć, że często chodzisz do łóżka z mokrymi włosami, aby wywołać skrzywienie na twarzy większości ekspertów: Jest to coś, co powszechnie uważa się za niestosowne. Ale moment, czy to naprawdę takie złe? 

Tutaj odpowiadamy na wasze palące pytania.

Czy źle jest spać na mokrych włosach? To, co mówią eksperci.

OK, jest pewna prawda, że spanie na mokrych włosach nie jest najlepszym sposobem na dbanie o włosy. Główną przyczyną jest to, że integralność strukturalna włosów osłabia się, gdy są mokre, ponieważ skórki naturalnie podnoszą się, gdy są wilgotne, co sprawia, że włosy są bardziej elastyczne i podatne na łamanie. Do tego dochodzą problemy skóry głowy związane ze spaniem z mokrymi włosami, a także proste kwestie estetyczne.

“Mówiąc wprost, włosy są najbardziej wrażliwe, gdy są mokre. Spanie z mokrymi włosami może prowadzić do wielu problemów dla skóry głowy: niechcianych bakterii, infekcji grzybiczych, podrażnień skóry, swędzenia, suchości, zaczerwienienia i łupieżu” – mówi fryzjer Miko Branch, współzałożycielka marki pielęgnacji włosów Miss Jessie’s Original. “Ponadto, może uszkodzić naskórek włosa, spłaszczyć pasemka, stworzyć nieprzyjemny zapach włosów (wilgoć zmieszana z naturalnym potem) i pozostawić na włosach matowy bałagan”.

Zasadniczo, najbardziej niepokojącym aspektem spania z mokrymi włosami jest to, że pozostawiają one otwarte na uszkodzenia, splątanie i rozdwojenie. Jeśli więc jesteś osobą, która wiecznie budzi się z poplątanymi, kręcącymi się i kruchymi kosmykami, możesz zrezygnować z nocnego mycia włosów. Jeśli jesteś także osobą, która cierpi na problemy ze skórą głowy, takie jak podrażnienia, łupież i stan zapalny, być może będziesz musiała przewartościować swój nawyk, ponieważ może to być główny powód, którego jeszcze nie rozważałaś. 

Więc brzmi to wszystko niezbyt dobrze. Jednak większość stylistów zgodzi się również, że na pewno są tu jakieś niuanse.

“Myślę, że coś takiego ma miejsce w każdym przypadku” – mówi fryzjer Marcus Frances, ambasador marki Better Natured. “Tak, kiedy włosy są wilgotne, zazwyczaj są bardziej delikatne, więc tarcie o poduszkę może, nie zawsze, jeszcze bardziej osłabić włosy, powodując rozdwajanie końcówek lub łamanie się. Ale jest to zazwyczaj większy problem dla tych, którzy mają już naprawdę zniszczone włosy. Jeżeli to nie ty, to prawdopodobnie nie będziesz miała takich problemów”.

Zasadniczo: jeżeli okaże się, że nie ma to nic wspólnego z Twoją skórą głowy, fryzurą czy pasmami, możesz kontynuować to jak zwykle, z kilkoma tylko zastrzeżeniami. 

Jak bezpiecznie spać z mokrymi włosami.

Zdecydowałaś więc, że nie zawsze wykonalne jest spanie na idealnie suchych włosach; cóż, istnieją sposoby, aby upewnić się, że dbasz o swoje włosy, gdy są bardziej delikatne. Oto porady ekspertów w zakresie pielęgnacji, które pomogą Ci upewnić się, że Twoje nawyki snu nie są szkodliwe dla Twoich włosów: 

1. Myj włosy rzadziej włosów. 

Jednym z najprostszych sposobów na ograniczenie częstotliwości spania w mokrych włosach jest tego ograniczenie. Teraz to, jak często myjesz włosy, jest osobistą decyzją, na którą wpływa Twoja skóra głowy, rodzaj włosów i styl życia, a dla osób z włosami teksturowanymi lub kręconymi, Branch sugeruje, że naprawdę powinnaś ograniczyć ilość, jaką moczysz swoje włosy. “W szczególności, włosy teksturowane są jeszcze bardziej delikatne, ponieważ mają tendencję do bycia suchymi. Dlatego też, kręcone włosy powinny być myte rzadziej, np. dwa razy w tygodniu – przy użyciu delikatnych środków myjących i nawilżających” – mówi. 

2. Dodaj jak najwięcej czasu buforowego między spłukaniem a snem. 

Bądź szczera wobec siebie: Czy to, że idziesz do łóżka z mokrymi włosami wynika z tego, że nie masz dosłownie innego czasu na prysznic niż tuż przed snem, czy też to prawda, że mogłeś umyć je wcześniej i po prostu dać im wyschnąć? Jeśli ten pierwszy: tak w życiu bywa, zwłaszcza, gdy jesteś zapracowana; nie otrzymasz tu żadnego osądu. Jeśli ten drugi: Zastanów się, czy wziąć prysznic wcześniej wieczorem. 

Dzięki temu włosy wyschną naturalnie, więc nawet jeśli Twoje kosmyki nie są idealnie wolne od wilgoci, są lepsze niż mokre. 

Branch się zgadza: “Zawsze poświęć kilka minut i postaraj się pozwolić włosom wyschnąć przed snem – albo wysusz je naturalnie, albo użyj ręcznika z mikrofibry, aby zebrać nadmiar wody, albo użyj dyfuzora na suszarce do włosów ustawionego na niski poziom, aby wydobyć trochę wilgoci”. 

3. Spać z jedwabną poduszką, szalikiem lub czapką.

Jedwabne akcesoria do spania nie tylko wyglądają luksusowo (choć na pewno tak też jest), ale mogą również pomóc utrzymać Twoje pasma silne, nawilżone i gładkie: “Śpij z jedwabną lub satynową poszewką na poduszkę, chustą lub czapką, która pozwala włosom ślizgać się podczas snu i obracać. W przeciwieństwie do bawełny, jedwab i satyna zapobiegają tarciu (które prowadzi do ciągnięcia, szarpania, rozciągania, łamania i splątywania się włosów), a te gładkie tkaniny pomagają zachować naturalne olejki we włosach” – mówi Branch.  

4. Pokryj włosy warstwą ochronną aby chronić włosy przed uszkodzeniami fizycznymi. 

Jednym z głównych zadań w kwestii troski o włosy jest ochrona ich przed uszkodzeniami fizycznymi. Zasadniczo, powinno się pokrywać włosy ochronną warstwą składników odżywczych, olejków i emolientów, które chronią je przed otarciami i splątywaniem się. 

5. Owiń głowę delikatną chustą. 

Jedną z obaw jest to, że spanie w mokrych włosach oznacza po prostu, że po przebudzeniu musisz zająć się stylizacją, wykorzystując lokówki czy prostownice. Nieprawda: “Dla kogoś, kto lubi zachować swoją naturalną teksturę, spanie w mokrych włosach może być naprawdę świetne, stylowe”. Kiedy śpisz tworzy się bardziej naturalna wersja tekstury, którą trudno odtworzyć za pomocą narzędzi lub produktów” – mówi Frances. 

Może to wymagać tylko kilku eksperymentów, aby dowiedzieć się, jakie produkty należy stosować i jak najlepiej “stylizować” włosy podczas snu. Na przykład, dla osób z bardzo luźnymi falami, które chcą wzmocnić teksturę, korzystniejsze może być użycie warkoczy; dla osób z lokami można zastosować “metodę ploppingową” z jedwabnym szalikiem lub koszulką z wiciem wodnym, aby włosy naprawdę wyrosły do wiosny. 

Dla niektórych z nas pójście do łóżka z mokrymi włosami może nie być najlepszym wyborem (jeśli okaże się, że masz uszkodzenia lub problemy ze skórą głowy), więc w takich przypadkach zalecamy ustalenie nowego harmonogramu mycia, aby lepiej zadbać o swoje włosy. Jeżeli jednak nie zauważyłaś jeszcze jakiegoś problemu, prawdopodobnie nic ci nie jest: Wystarczy, że dodasz kilka dodatkowych kroków pielęgnacyjnych przed snem, a będziesz gotowa do wyjścia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *